reklama

Asi budem ornitologička.

Áno, asi sa to stane. A presne v zmysle poučenia poznaj svojho nepriateľa. A ja dodávam, ak chceš proti nemu účinne bojovať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (5)

Nie som odľud. Prírodu mám rada na obrazoch, z okna chaty, z vrcholu končiara, za sucha,

Obrázok blogu

z asfaltového chodníka, v bezpečí a v televízií. Náš vzťah nijako zvlášť neprežívame a navzájom sa tolerujeme. Trvalo nám to trochu dlhšie, ale zvykli sme si na seba. Hoci, ona, beštia, ešte občas nejakú maličkú schválnosť urobí. Aby som bola presná, robí mi to iba jej operená a okrídlená časť . A to "občas" trvá desiaty rok. Vlastnili sme štandardný byt na štandardnom sídlisku. So štandardnou loggiou. Tak nechápem, prečo si ju vybrala rodinka holubov za svoje sídlo. Od prvého dňa vzájomná symbióza nefungovala. To, že si toalety robili všade, som niesla so zaťatými zubami a ako Sizyfos po nich upratovala. To, že pri jedení robili svinčík všade, som prekusla. To, že pokladali za dôležité všetko z okolia 10 km priniesť k nám, som nakoniec tolerovala. Ale, že od štvrtej (!) hodiny rannej mali potrebu vydávať duet vŕkavých zvukov, to bolo na mňa priveľa. Išla som sa poradiť s múdrymi hlavami do Chovproduktu. Vrátila som sa s otráveným zrnom červenej farby. Vraj úspech zaručený. Do troch dní bolo zrno kompletne zjedené, vylúskané, šupky povypľúvané na dlážke a dlážka celá červená. Ranný koncert dosť hlasný, asi ďakovali za plné žalúdky. Zlikvidovala som hniezdo. Ráno

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu

bolo čerstvo postavené. Kúpila som veterníky do hrantíkov na odplašenie. Ráno boli niektoré lupene použité ako nová výstelka hniezda. Kúpila som silvestrovské svetlice a urobili si strieľačku v marci, dúfajúc, že sa zľaknú a nevrátia sa. Vrátili a navyše ráno aj s prekvapením. Mladá sedela na vajciach. Zrejme sme jej to hlukom urýchlili. Mláďatá sú pre mňa posvätné a tak sme ustúpili a presťahovali spálňu do inej izby. Dokiaľ mladé samy neodletia. Celú jar sme na loggiu nevyšli a nevyhrievali sa na slniečku. Ja som si nenasadila muškáty. Cítila som sa obmedzovaná, ale vravela som si, že to do mája / júna vydržím a potom... A potom som mala týždeň pokoj, kým sa nevrátili ich mladé a nezaložili si na čistej, vyglancovanej a novo vymaľovanej loggii novú rodinu. Tak som rezignovala a každého pol roka sťahovala spálňu. Toto trvalo 5 rokov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na šiesty rok v jedno krásne ráno som začula príšerný zvuk. Tušila som, že sú to vtáky, ale aké? Na holubov sa to nepodobalo. Vyskočila som z postele a na loggii našla hádať sa vrabcov. Bolo to príšerné. Zrejme prehádali aj tých našich holubov. Musím napísať, že, čo sa hniezda týka, sú vrabce šlendriáni. Nie je také uhadené, ani pevné. Na rozdiel od holubov im na stavbu hniezda stačí tráva. Zase, špinia v okruhu pol metra, hlavne na stoličky, ale aspoň to je o úroveň vyššie ako holuby. Pri jedle nerobia svinčík, oni robia svinčík, keď upratujú hniezdo. A stále, celý deň nezavrú zobáky. Tie holuby "hrkútali" skoro ráno a navečer. Títo mali šlendriáni stále. Smutné priznanie, ale chcela som ich zastreliť. Akurát nebolo čím, inak by som za seba neručila. Ten rok bol príšerný. Druhý rok mi paradoxne pomohli osy. Tie sa totiž rozhodli, že naša zaváraninová skriňa na loggii, 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

je to pravé, čo hľadali. Vybudovali si tam hniezdo veľké ako medicimbal. Ten rok sme zaváraninu nejedli, ani novú neurobili, aby sme do skrine nešli. Mali sme síce pozvaného aj odborníka s nejakými peticídmi, aby tie osy zlikvidoval, ale po piatich minútach práce bol odborník uštipnutý, polovica prostriedku išla do vzduchu, druhá síce do hniezda, ale akurát sa po ňom začali ešte viac množiť. Akurát vrabce aspoň cez deň stíchli. Ráno si tie hádky neodpustili a večer tiež. Cez deň lietali osy, tak im do toho asi vrabce nechceli pindať. 

V zime sme sa presťahovali. Už to nebolo na štandardnom sídlisku, ale v tichej časti mesta. V jedno jarné ráno ma zobudil silný dážď. To som si teda myslela, pokiaľ som nezistila, že tie ťažké kvapky nie sú dažďové, ale od lastovičiek. Á, niekto nový. Lastovičky som mala za milé zvestovateľky jari a príchodu zimy. Ešte zo školy, z hodín výtvarnej výchovy si pamätám, že jeseň sme maľovali buď so šarkanmi alebo s lastovičkami na elektrických drôtoch. Trochu faktov: hniezdo je kompaktné, uzatvorené, urobené z hliny, rôznych výmeškov a podobne. Zvyčajne je postavené niekde v rohu. Čistené je pravidelne, denne. Potrebu lastovičky vykonávajú v hniezde, konkrétne - hlava v hniezde, opačný koniec vonku. Tie exkramenty sú mimoriadne agresívne. A majú takú zaujímavú konzistenciu, ani tekuté, ani pevné. Skrátka také, aby to čo najviac zasvinilo vaše okno a ešte ostalo aj na parapetnú dosku. Aspoň nerobia hluk, iba lietajú ako splašené celý deň, aby to svoje mladé rýchle naučili. Hluk pre zmenu robí kocúr, ktoré je mimoriadne podráždený, že v okolí jeho obydlia lieta v tak drzej blízkosti nepriateľ. Tento druh operencov začína s cvičením okolo pol šiestej. Spálňu teda nesťahujem, iba trpezlivo už druhý rok čakám jeseň. Potom zhodím hniezdo, vyčistím parapety, odrhnem okno, zakamuflujem nejakým vhodným náterom zničenú farbu na stene a rámoch okna, nalepím igelitové strapce na mieste hniezda a na pol roka mám pokoj. Budem veriť, že na jar nás obídu. Alebo možno aj tak, že trikrát a dosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz k tej ornitologičke. Najlepšie sa bojuje proti tomu, čo dokonale poznáme. Ja chcem mať pokoj a kľudný spánok. Naštudovať zvyky vtákov chce nejaký čas. Ja ho mám rok a pol - jeden rok, čo ešte dovolím tým našim lastovičkám použiť naše rohy a pol roka, kým nepríde ďalšia jar. A potom, vtáky a príroda, tešte sa. Ja zaútočím. Ja sa nebudem už len prizerať. Ja sa budem vedieť brániť. A ja to aj možno nechám tak. Veď som si na to tak akosi pozvolna zvykla.

Michaela Herichová

Michaela Herichová

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Matka 24 ročného skvelého syna a žena, ktorá neholduje vareniu a domácim prácam. Zoznam autorových rubrík:  kultúrni turističo ma vytočiloporadňamoje divadelné predstaveniakreatívne drobnôstkymoje recenzie - hotelypríbehy zo životakeď treba pochváliť

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu